KELUARGA

Migrain mungkin boleh bawak mati

Baru ni aku balik kampung dan dikejutkan dengan berita isteri kepada kawan baik aku kurang sihat dan dimasukkan ke hospital. Mulanya aku pun tak tau isterinya sakit apa, tapi menurut cerita mak aku sakitnya agak serius. Ya Allah! cemas jugak aku. Sampai je dari KL petang tu, lepas Isyak aku terus pergi hospital. Kawan aku kata dia ada dekat Emergency. Aku pun pergilah menyelinap ke emergency room. Hospital swasta ni depa macam tak berapa kisah siapa yang masuk. So berjayalah aku cilok masuk.

Bila aku masuk, aku tengok kawan aku ni tengah berborak dengan doktor. Aku tengok isteri dia dah berbungkus berselimut tak nampak apa dah. Aik kenapa pulak jadi macam tu. Aku pun tunggulah sampai kawan aku selesai berurusan dengan doktor. Settle dengan doktor pun aku sapa kawan aku, dia pun terkejut aku ada kat belakang dia. Ha ha ha…kira hebat jugaklah aku seludup masuk emergency, semua orang tak perasan.

Keluar dari emergency sambil duduk-duduk dekat kerusi menunggu, dia pun cerita isteri dia ni memang selalu migrain. Selalu sangat dan heavy jugak kalau kena. Sampai tahap berubah cuaca pun contohnya dari panas ke hujan lebat, isteri dia akan kena migrain. Wow memang betul2 heavy. Aku teringat dulu masa kita orang laki bini sama-sama pergi umrah pun isteri dia pernah kena migrain jugak masa dekat Mekah. Aku pun tanya jugak kenapa isteri dia berbungkus berselimut satu badan kat dalam emergency tadi. Dia cakap isteri dia tak tahan sakit kepala sangat-sangat walaupun doktor dah bagi pain killer. Subhanallah… tak dapat aku bayangkan betapa sakitnya. Bayangkan je lah dah makan pain killer tetapi masih sakit.

TETAPI part yang buat aku terkejut doktor beritahu dia sebenarnya pening tu bukan migrain. Sakit kepala tu adalah disebabkan oleh BRAIN ANEURYSM. Brain aneurysm ni dia macam ada benjol dekat arteri kita dalam kepala berdekatan dengan otak. Sebab benjol ni lah yang selalu menyebabkan pening yang kita ingatkan migrain. Benda ni akan lebih berisiko kalau benjolan tu pecah. Boleh meragut nyawa. Cuba tengok video bawah ni.

Sedih bila keadaan ni menimpa orang yang rapat dengan kita. Bila melibatkan kepala ni memang mencemaskan kita. Masa aku pergi melawat tu, isteri dia dah masuk hospital seminggu. Lambat nak detect kat mana lokasi benjolan tu.

Doktor beritahu ada dua pilihan untuk rawatan. Pertamanya kena surgery dari luar. Maksudnya kena bukak la tempurung kepala dan letak klip dekat benjolan tu. Keduanya masukkan wayar melalu arteri di kaki sampai ke bahagian kepala dan letak coil(kepingan besi mikro)untuk menutupi bahagian yang benjol.

Kawan aku pilih yang jenis kedua. Maklumlah kepala bila dah bukak macam-macam benda yang kita bayangkan. Rawatan berjalan dengan lancar dan Alhamdulillah minggu lepas isteri dia dah discharge dari hospital. Tapi masih kurang bertenaga dan sekali sekala pening tu masih ada. Mungkin proses untuk sembuh makan masa sedikit. Insha Allah sama-sama kita doakan ya.

Nasiblah kawan aku ni org yang ada duit dan insuran dia pun bukan calang-calang punya insuran. So bab bayaran kos rawatan tak menjadi masalah.

Cuma aku nak stress kan dekat sini. Kita ambil pengajaran. Kalau ada migrain dan terlalu teruk peningnya better kita pergi hospital dan check. Sebabnya benda yang kita selama ingat migrain sebenarnya bukan migrain dan boleh mengancam nyawa.